Zmiany w prawie – komentarz

Prawa konsumenta – zmiany, jak najbardziej korzystne !!!

 

Na pewno każdemu w ostatnim czasie „obiło się o uszy”, że w prawie konsumenta zaszła mała rewolucja.

 

Co to oznacza dla konsumenta? Zmiany dotykają w większości kwestii sprzedaży internetowej, a z uwagi na charakter tych zmian – jest to dobra wiadomość dla tych, którzy lubią dreszczyk emocji przy oczekiwaniu na przesyłkę z Allegro czy sklepów on – line. Poniżej przybliżamy kilka z nich.

 

Po pierwsze, od 25 grudnia 2014 r. na zwrot towaru bez podania przyczyny mamy nie 10, a 14 dni. Termin ten liczymy od dnia odebrania przesyłki, a w przypadku świadczenia usług – od dnia zawarcia umowy. Kolejnym ułatwieniem w tej kwestii jest odejście od konieczności wysyłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy na piśmie, a pozwolenie na dokonywanie tego przez e-maila, czy formularz internetowy. Wydaje się to bardzo rozsądnym rozwiązaniem, z uwagi na fakt, że sprawa dotyczy zakupów on-line, a tymi interesują się ludzie, lubiący proste i szybkie rozwiązania. Dodatkowo, wyżej wspomniany 14 – dniowy termin ulega przedłużeniu o aż 12 miesięcy od upływu wspomnianych 14 dni, gdy jako kupujący nie zostaniemy poinformowani przez sprzedawcę o możliwości zwrotu zamówionego przedmiotu bez żadnych konsekwencji. Tutaj jednak należy pamiętać, że jeśli przed upływem roku sprzedawca poinformuje nas o przysługującym nam prawie do odstąpienia od umowy, termin ten upływa po 14 dniach od tej informacji.

 

Świetną informacją jest również pojawienie się regulacji dotyczącej kosztów przesyłki. Według nowych przepisów, w przypadku skorzystania przez kupującego z prawa do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru, sprzedawca ma obowiązek do zwracanej kwoty za zakupiony towar dodać koszty przesyłki tego towaru do Klienta. Co prawda będzie to koszt najtańszej dostępnej u danego sprzedawcy możliwości wysyłki, nawet jeśli wybraliśmy droższą opcję, ale zawsze to jakieś pocieszenie i grosz na otarcie łez po odesłaniu za małych, wymarzonych butów.

 

Co w sytuacji, kiedy radość z zakupionego przedmiotu nie trwa wiecznie?

 

Po pierwsze – jeśli w ciągu 12 miesięcy po zakupie (wcześniej było to 6 miesięcy) zauważymy w zakupionym produkcie jakieś wady – przyjmuje się, że istniały one już w momencie zakupu. Prowadzi to do sytuacji, że po zgłoszeniu tego faktu sprzedawcy, to on musi ewentualnie dowieść, że produkt był przez nas źle używany itp.

 

Jeśli natomiast buty czy tablet zepsują się nam po upływie 12 miesięcy, wkraczamy w procedurę reklamacji. I to my musimy udowodnić, że sprzęt czy ubranie używane były przez nas właściwie, a uszkodzenie spowodowało złe ich uszycie, czy zastosowanie materiałów niskiej jakości. Do tej pory korzystaliśmy z instytucji niezgodności towaru z umową, którą nowa ustawa całkowicie zniosła, pozostawiając do dyspozycji rękojmię i gwarancję. Dotychczas w pierwszej kolejności musieliśmy zdecydować się na naprawę lub wymianę towaru na nowy, a dopiero gdy spotykało się to z „nadmiernymi trudnościami”, np. sprzedawca nie miał na stanie drugiego takiego samego towaru, mogliśmy wnosić o obniżenie ceny lub zwrotu gotówki. Według nowych przepisów, już od początku mamy prawo żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy za towar. Wróży to koniec utrapień ze sprzedawcami, którzy zepsuty towar lubią reanimować w nieskończoność.

 

Ponadto, w ustawie dodano regulację, że w przypadku zakupu towaru, który kupujący otrzymuje pocztą, kurierem itp., sprzedawca ponosi odpowiedzialność za przesyłkę aż do chwili otrzymania paczki przez klienta. Chodzi o ryzyko niewyjaśnionego zaginięcia paczki, czy przypadkowego uszkodzenia towaru, nawet z winy profesjonalnego przewoźnika. Uwaga! Nie działa to w przypadku, kiedy sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika, tj. wtedy, kiedy np. namówimy go na innego kuriera niż sam proponował.

 

Obserwując zmiany, jakie pojawiają się w prawie konsumenckim można powiedzieć, że wszystko zmierza ku dobremu.

 

Powyżej przedstawiliśmy jedynie część najważniejszych zmian, które przyniosła nowa ustawa. Jest ich wiele, a jeśli któreś z nich budzi Twoje wątpliwości – zachęcamy do kontaktu, na pewno je rozjaśnimy!

REZERWUJ
SPOTKANIE

ZADZWOŃ: (56) 623 43 82
ZADZWOŃ: 606 635 233

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.